La ermita del Humilladero

07/07/2020
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The Hermitage of Humilladero

Autoría: Natalia Ginés Asensio

In the late Middle Ages, Jesus Crucified worship and the representation of his Passion are spread all over Europe by erecting crosses on the edge of towns and villages. “Humilladero” is a word which refers to the act of kneeling as a humiliation in front of the cross.

The Hermitage of Humilladero was built between the late 15th century and the early 16th century. According to the data provided by Quílez-Llisteri Foundation, the building was constructed next to a big cross located on the outskirts on the way to Valencia, Portal de Valencia, in the fork of the roads towards Castelserás and Torrevelilla. The features of that ancient building are unknown, it was possibly small in size with an open structure, typical of the Aragonese style.

This cross, also named Cruz del Humilladero, was situated on the outskirts of Calanda. It was used to inform the travellers about the proximity to the town and to suggest giving themselves to the divine protection.

The first reference to the Humilladero is found in Mosén Vicente Allanegui’s Apuntes históricos. He explains that Miguel Pellicer, accompanied by the whole town, visited the Virgin of Pilar in this hermitage on the 29th of March, 1640, the day of the Miracle. In the years after the Miracle, the impressive cross placed at the gateway to Calanda was moved next to the Pellicer family’s house, where the Marian temple of El Pilar was built later.

In 1786, the present Hermitage of Humilladero was constructed at the expense of the residents. The master builder used stone blocks, ensuring its timelessness. The interior furniture, plain and functional, consists of two confessionals, a tabernacle and a painting of the Virgin offered by a devotee born in La Cañada.

As Calanda expanded, the main street called Calle Mayor reached the Hermitage of Humilladero and it was integrated into the town centre at the end of the 19th century. Quoting again Mosén Vicente Allanegui, “(…) the bell was located on the roof of Pablillo Marco’s house (…)”. This leads to the conclusion that the bell gable situated on the semicircular archway was added afterwards because the surroundings were restructured and the hermitage remained trapped among the new buildings.


DESCRIPCIÓN

En la Baja Edad Media se difunde por toda Europa el culto a Jesús Crucificado y la representación de su Pasión a través de levantantamiento de cruces a la salida de las poblaciones. Del acto de arrodillarse, es decir humillarse ante la cruz, nace el término humilladero.

La ermita del humilladero fue construida entre finales del siglo XV e inicio del XVI. Según datos aportados por la fundación Quílez-Llisteri, el edificio se levantó junto a una gran cruz situada a las afueras del Portal de Valencia, en la bifurcación de los caminos en dirección a Castelserás y Torrevelillla. Se desconocen las características del primitivo edificio. Posiblemente fuese de reducidas dimensiones con una estructura abierta propia al estilo aragonés.

Esta cruz, denominada también Cruz de Humilladero estaba situada a las afueras de la población. Servía para informar a los caminantes de la proximidad de la villa y sugerirles encomendarse a la protección divina.

La primera referencia al Humilladero la debemos a Mosén Vicente Allanegui quien en su Apuntes históricos relata que el 29 de marzo 1640, día del Milagro, Miguel Pellicer acompañado por todo el pueblo fue a visitar una representación de la Virgen del Pilar situada en la ermita . En los años posteriores al Milagro, la imponente cruz situada a las puertas de Calanda fue trasladada junto a la casa de la familia Pellicer, ahí donde se construirá el templo mariano del Pilar.

En 1786 se construye en Calanda la actual ermita del Humilladero, a expensas de los vecinos de la villa. El maestro albañil utilizó en la ocasión piedra de sillar, asegurando de tal manera su carácter intemporal. El mobiliario interior, escueto y funcional, lo conformaban dos confesionarios, un sagrario, y un cuadro de la Virgen ofrecido por un devoto natural de la Cañada.

La expansión de la villa hizo que la calle Mayor llegara hasta la ermita del Humilladero, integrando a esta en el caso urbano a finales del siglo XIX. Retomando las notas de mosén Vicente Allanegui “[…] la campana estaba situada sobre el tejado de la casa de Pablillo Marco […]” llegamos a la conclusión que la espadaña que se eleva sobre el portal en arco de medio punto es un añadido posterior forzado por la reestructuración del entorno al quedar la ermita atrapada entre las nuevas construcciones.

Cruz del Humilladero

© 2019 Grupo de Estudios Calandinos.
© 2020 Textos y fotografías, sus autores.

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